
Wanneer u veilig met uw auto de weg op wil gaan is het uiteraard essentieel dat u de verkeersregels kent. Een tweede vereiste is echter dat u weet hoe uw auto functioneert zodat u de vloeistoffen in uw auto kunt aanvullen en verversen wanneer dat nodig is. Zo kunt u de kans op panne het best verkleinen.
Dit zijn immers zaken die van het grootste belang zijn om veilig te kunnen rijden. U moet in staat zijn om uw water en antivries aan te vullen wanneer dat nodig is. Dit voorkomt nodeloos ongemak en motorische problemen met uw auto.
Helaas neemt de kennis van autobestuurders tegenwoordig behoorlijk af wanneer het aankomt op de technische kennis van de auto. Garages bieden tegenwoordig een heel complete service waardoor dergelijke basis technische vaardigheden er vaak bij inschieten. Wanneer u uw auto kent op technisch gebied is uw auto altijd wegwaardig, en in topconditie. Zo hebt u minder snel nood aan pechverhelping. Toch nood aan pechverhelping? Dan maar hopen dat je een goed gsm abonnement hebt. 😉
Inhoud
Technische vaardigheden die u moet beheersen om de kans op Panne te verkleinen
Wanneer u deze vaardigheden onder de knie hebt, kunt u met een gerust hart op autovakantie vertrekken!
Vloeistof niveaus
Wanneer u de vloeistoffen van uw auto regelmatig controleert bent u veilig op de weg. Het controleren van de vloeistoffen is redelijk eenvoudig. In de tank van de vloeistoffen staat immers een juist niveau streepje. Om te voorkomen dat u met een motor die te heet of te koud is komt te staan zult u regelmatig water en antivries moeten controleren. Dit zijn twee vloeistoffen die u ten allen tijde bij u moet hebben wanneer u op weg gaat om verzekerd te zijn van mobiliteit.
Ook ruitenwisser vloeistof is een vloeistof die u regelmatig moet controleren. Hiermee kunt u tijdens het rijden uw ruiten schoonmaken. Dit is een reservoir wat nagenoeg altijd vol moet zitten, en u dient altijd schone vloeistof in het reservoir te gieten.
Speciaal voor de koude wintermaanden is er ruitenwisser vloeistof met antivries, om te voorkomen dat de ruitensproeier vloeistof bevriest in uw reservoir.
Oliepeil nakijken

Het oliepeil is een vloeistof die vaak gecontroleerd moet worden. Het beste kunt u de olie volgens een schema controleren. Het oliepeil controleren is iets wat iedere autobestuurder kan doen. Bij een koude auto tilt u de motorkap omhoog, De peilstok haalt u uit de motorkap en die maakt u schoon. Wanneer u deze vervolgens in het oliereservoir steekt krijgt u er een olielaagje omheen. Een acceptabel oliepeil staat op de peilstok aangegeven.
Er staan twee markeringen op de oliepeilstok. Het oliepeil zal tussen deze twee markeringen in moeten zitten. Te weinig olie moet altijd worden aangevuld voordat u veilig de weg op kan. Daarnaast moet olie met grote regelmaat worden ververst omdat oude olie in uw auto hebben nagenoeg net zo schadelijk is als geen of te weinig olie in de olietank hebben.
De levensduur van je accu bekijken
Uw accu heeft niet het eeuwige leven, dat heeft u in de wintermaanden vast wel eens ontdekt. U mag bij een accu rekenen op een levensduur van ongeveer 5 jaar. Na die 5 jaar kan een accu er op ieder moment mee ophouden. Om de accuspanning te controleren verkopen veel auto garages en onderdelenhandelaren gereedschap om de accuspanning te peilen.
Dit is een dienst waar eigenlijk iedereen die zich met een motorvoertuig de weg op gaat gebruik van zou moeten maken. Wanneer u dan de accu controleert zou u ook gelijk alle elektrische functies van uw auto moeten checken, wat ook inhoudt alle indicatoren op uw dashboard en uw verlichting, uw richtingaanwijzers en uw kentekenlampje.
Uw banden controleren

Een klapband of lekke band is in veel gevallen te voorkomen wanneer u rijdt met een goede bandenspanning. Het controleren van de bandenspanning van alle banden van uw auto zou eigenlijk een routine moeten zijn; vooral wanneer u een langere reis gaat maken, bijvoorbeeld wanneer u op vakantie gaat. U kunt in dit geval het allerbeste een bandenspanningsmeter gebruiken.
U kunt met een bandenspanningsmeter alle soorten banden controleren. Vergeet u vooral niet om uw reserveband te controleren; u zou niet de eerste automobilist zijn die er bij panne achterkomt dat uw reserveband leeggelopen of – nog erger – lek of poreus is.
De staat van uw remmen
Of uw remmen het nog goed doen kunt u zelf goed voelen onder het rijden, maar daarnaast zou u regelmatig uw auto moeten laten controleren op het gebied van uw remmen, inclusief uw rempads en remschijven. U gebruikt uw remmen immers heel veel.
Hebt u al deze vaardigheden onder de knie? Fantastisch! Dan kun je je mannetje wel staan wanneer je in panne valt. En anders kun je nog steeds de VAB, Touring of een andere pechverhelper contacteren.